1 میلیون ایده

تجزیه و تحلیلی که تاکنون از تمام آزمایشهای روانی به عمل آمده است، به این نتیجه اشاره دارد که "استعداد خلاقیت"، به طور نرمال تقسیم شده است و این به زبان ساده یعنی: ما همه با درجات مختلف دارای این استعداد هستیم. این تحقیقات همچنین نشان میدهند که درجه مؤثر بودن خلاقیت ما با بازده انرژی فکری ما، یعنی تلاش و پشتکارمان، ارتباط بیشتری دارد تا استعداد درونیمان.پس، خلاقیت آموختنی اســت. میتوان با تکنیکهایی ســاده خلاق و نوآور بود، تنها کافی است که این روشها را یاد بگیریم.

به داستان زیر دقت کنید.

چند قرن پیش طاعون مرگآور بیسابقهای، در یک روستای کوچک در "لیتوانی" شیوع پیدا کرد. مســـ له عجیی این بود که قربانیان به محب ابتال به این بیماری تقریبا به کمای مرگآور و عمیقی فرو میرفتند. اکثریت آنها میمردند، ولی گاها افراد قوی بر این بیماری غلبه میکردند و سلامتی خود را باز مییافتند. مشکل آن زمان این بود که چون در قرن 18 از تکنولوژی پیشرفته پزشکی خبری نبود، افراد عادی نمیتوانستند تشخیص دهند که کدام قربانی مرده و کدام زنده است.در یکی از روزها آنها متوجه شدند که شخصی را زنده زنده دفن کرده اند! این اتفاق باعث بیداری اهالی شهر شد. آنها جلسهای ترتیی دادند مبنی بر اینکه چه کار کنند تا دیگر چنین اتفاقات ناگواری تکرار نشود. بعد از بحثهای طوالنی، بسیاری از مردم راه حلهایی پیشنهاد کردند که در پایان دو راه حل انتخاب شد:

گروهی تصمیم گرفتند که مقداری آب و غذا در جعبهای که بدن قربانی قرار دارد، بگذارند، حتی سوراخ هوا هم در بالا و پایین جعبه ایجاد کردند، این راه حل گران تمام میشد ولی ارزش نجات دادن جان مبتلایان را داشت.

گروه دوم، راه حل دیگری پیشنهاد کردند که به نظر ارزانتر میآمد. یک میخ چوبی 81 اینچی را درست از بالای تابوت در محلی که قلی قربانی قرار داشت، طوری قرار دادند که به محب اینکه در تابوت بسته میشد، شک زنده یا مرده بودن قربانی هم از بین میرفت!اگر به ماجرا دقت کنیم نحوه طرح سوال، تفاوت را نشان میدهد.

...... 

 مطالعه ی متن کامل کتاب "1 میلیون ایده" در سایت رسمی اینفو کتاب 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.