انواع گوجـه فرنگـی و نحوه کاشت

ازلحـاظ عـادت رشـد ارقام مختلف گوجه فرنگی شامل سه حالت رشد نا معین ـ معین ـ بشر معین دیده می‌شوند . در ارقام رشد نا معیـن جوانه انتهایی به رشد خود ادامه داده و پس از تولید هر سه برگ یک گل آذین بوجود می‌آید . ارقام گلخانه‌ای مختص به این نوع می‌باشند . هر چند در مزارع نیز ممکن است استفاده گردد . در ارقام با رشد معین جوانه انتهایی پس از مدتی به گل آذین خـتم می‌گردد . در ایـن ارقـام به ازای هر دو برگ یک گل آذین وجود دارد . معمولاً هر شاخه پس از ٢ الی ٣ برگ در انتها به یـک گـل آذیـن محدود می‌شود . از این ارقام جهت برداشتهای مکانیکی استفاده می‌گردد و در مزارع کشت می‌گردند . در ارقام نیمه معین به ازای هر سه برگ یک گل آذین و در نهایت در جوانه انتهایی نیز جوانه گل تولید می‌شود . در ایران معمولاً برای کشت در مزارع و گلخانه از رشد نامعین استفاده می‌گردد .

......  ادامه مطلب ...

میوه کاری در مناطق معتدله نوشته دکتــر ارشــادی

درختان میوه را براساس منطقه کاشت به 3 دسته تقسیم می‌کنند:

-1  درختان میوه منطقه معتدله Temperate zone fruits

این درختان در عرضهای جغرافیایی 30-50 درجه شمال و جنوبی کشت می‌شوند. این مناطق دارای زمستانهایی با یخبنـدان طـولانی هستند و دارای سه خصوصیت اصلی می‌باشند.

الف) دارای نیاز سرمایی (Chilling requirement) گیاه باید به مدت معینی در طی پاییز و زمستان در معـرض دمـای 0-7 درجـه سانتی گراد قرار گیرد تا جوانه‌های آن تکامـل پیـدا کـرده و در بهـار گـل بدهـد. در ایـن محـدوده دمـایی سـطح قندهای سـاده (گلو کز و فروکتوز) افزایش یافته و این قندها می‌تواند در طی مراحل تکامل جوانه مصرف شوند.

ب) دارای مقاومت نسبی در برابر سرما هستند. ج) خزان پذیرند

......  ادامه مطلب ...

مکانیزاسیون کشاورزی نوشته مهندس آرش آذروش

مکانیزاسیون کشاورزی عبارت است از فرایند به کارگیری ماشین آلات  صنعتی درعرصه عملیات کشاورزی اعم از کاشت داشت برداشت بسته بندی و فرآوری محصولات . در سال ھای اخیر جایگزینی توان ماشین به جای نیروی انسان و حیوان در صنعت کشاورزی باعث رونق فعالیت ھا در این حوزه شده است. تاریخ کشاورزی نشان دھنده کاربرد نمونه ھای متنوع ابزار برای شخم زمین و برداشت محصول است که در آن منبع نیروی کار و ابزار کار دو بخش اساسی به شمار می‌آیند. ھدف مکانیزاسیون ارائه ابزار میانجی است که واسطه بین منبع نیرو و کار قرار می‌گیرد. این ابزار میانجی معمولا   یا شکل نیرو را تغییر میدھد – برای مثال آن را از حالت دورانی به حالت خطی تبدیل می‌کند - و یا مزایای مکانیکی را به ھمراه می‌آورد – برای مثال باعث افزایش سرعت می‌شود. ماشین ھای کشاورزی درعصر حاضر تراکتورھا کمباین ھا ماشین ھای حمل محصول دروگرھا ھواپیماھا وھلیکوپترھای سم پاش را شامل می‌شود. اخیراً در مزارع پیشرفته فناوری تصویربرداری ماھواره ای و جی پی اس نیز مورد استفاده قرار گرفته است. مکانیزاسیون یکی ازعوامل تاثیرگذار بر گسترش بھره وری در اقتصاد کشاورزی بوده است. علاوه  بر افزایش کیفیت محصول مکانیزاسون تأثیر قابل ملاحظه ای  نیز برافزایش میزان تولید داشته است.

......  ادامه مطلب ...

ماشین ھای کشاورزی کمباین نوشته مهندس آرش آذروش

گستره مکانیزاسیون کشاورزی با جایگزینی توان موتور به جای نیروی انسان و حیوان در زمینه ھای متنوع کشاورزی از جمله برداشت محصول صورت گرفت.براین اساس با بکارگیری شیوه ھای متنوع مکانیزاسیون درعرصه کشاورزی ابزار مکانیکی خودکار از جمله کمباین جایگزین نیروی انسان گردید تا علاوه بر افزایش سرعت در برداشت محصول کیفیت عملیات برداشت با شاخصه ھای بهتر از جمله کاھش ضایعات محصول در این فرایند نیز بهبود یابد.تجربیات کسب شده از طریق پژوھش در حوزه تکنولوژی کشاورزی ھمراه با پیشرفت ھای صورت گرفته در امر ساخت و تولید ماشین ھای کشاورزی از جمله کمباین اینجانب را بر آن داشت تا با تدوین و نگارش این کتاب دستاوردھای مربوط به این حوزه را دراختیار پژوھشگران و علاقمندان به این شاخه از علوم مهندسی قرار دھم. امید است تا مطالب این مختصر پاسخگوی بخشی از نیازھای پژوھشی علاقمندان گرامی قرار گیرد.در پایان ازپدر ارجمندم جناب آقای دکتر محمد آذروش ومادر گرامیم سرکارخانم مهندس فیروزه امامی که مرا در نگارش این کتاب یاری کردند صمیمانه سپاسگزاری می‌کنم.

......  ادامه مطلب ...

گیاه شناسی گردو

گردو یکی از محصولات مهم خشکباری دنیا می‌باشد که سطح زیر کشت و تولید آن هر ساله رو به فزونی دارد به طوری که بر اساس امار سازمان جهانی خواروبار و کشاورزی (FAO) میزان صادرات این محصول در سال 2008 حدود 1/17 میلیارد دلار بوده است. ایران به عنوان منشائ گردو بوده و چهارمین کشور تولید کننده آن در دنیا می‌باشد که بیش از 8 درصد سطح زیر کشت گردوی بارور دنیا و بیش از 6 درصد میزان تولید گردوی دنیا را در اختیار دارد اما سهم ایران از بازار جهانی این محصول فقط 0/153 درصد صادرات مغز و 0/077 صاردات گردو با پوست چوبی می‌باشد. این در حالی است که قیمت محموله‌های صادراتی ایران از میانگین قیمت جهانی آن نیز پائین تر استقطعا. چنین شرایط مناسب چهارمین تولید کننده گردوی دنیا نمی‌باشد. مهم‌ترین موانع صادراتی محموله‌های گردوی ایران عدم یکنواختی اندازه وکیفیت مغز گردو و سایر صفات ظاهری میوه می‌باشند که ناشی از کاشت درختان با منشأ بذری می‌باشد چون اکثر کشورهای وارد کننده خواهان آجیل با مغز یکنواخت و روشن هستند و بدیهی است که محموله‌های تجاری حاوی گردوهای ریز و درشت و یا رنگارنگ قادر به رقابت با محصولات کشورهای رقیب که تحت عناوین و استانداردهای مشخصی عرضه می‌شوند، نخواهد بود. برای تولید محصولات با کیفیت و یکنواختی بالا و هم چنین افزایش میزان تولید باید اقدام به اصلاح باغات قدیمی، ایجاد باغات جدید با ارقام برتر، استفاده از شیوه‌های نوین باغداری و توسعه سیستم‌های پس از برداشت و فرآوری گردو توجه ویژه‌ای شود. برای انجام این کار وجود برنامه دقیق و مدونی که تمام جنبه‌های تولید محصول گردو در آن سنجیده شود ضروری می‌باشد تا انشااﷲ بتوان در آینده‌ای نزدیک با افزایش توان رقابتی گردوهای تولیدی کشور در بازارهای جهانی جایگاه درخور و مناسب پیدا کرد.

......   ادامه مطلب ...

همه چیز در مورد سیب

سیب ( دقیقاً"یک میوه شفتدار) میوه درختی ازطبقه Malus است که عضوی از خانواده گل سرخیان بوده » روزاسیا) و در طول تاریخ کشت می‌ شده است . بیشتر گروه سیبها به گونهM. domestica یا پیوندی های آن تعلق دارند. اجداد وحشی سیبها احتمالاً" درختی به نام ) Malus sieversii که فاقد اسم همگانی است) بود که هنوز هم در قزاقستان یافت می‌شود.محققان در حال مطالعه روی M. sieversii که در برابر بسیاری از بیماریها و آفات مقاوم است می‌باشند تا بتوانند یک سیب مقاوم‌تر در برابرسرما بوجود آورند. در کلیه مناطق آب و هوایی خنک ، سیب غذای بسیار مهمی بوده است . نسبت به سایرمیوه های درختی (احتمالاً" بجز مرکبات) سیب را می‌توان برای ماهها انبار نمود درحالیکه همچنان ارزش غذایی خود را حفظ می‌کند. سیب‌های زمستانی که در اواخر پاییز چیده شده و در دمای بالای انجماد در سردخانه یا اتاق سیب نگهداری می‌کنند از سال 1800 غذای مهمی در اروپا و آمریکا به شمار می‌رفته است .

......  ادامه مطلب ...

پرورش درختان میوه

درختان میوه را براساس منطقه کاشت به 3 دسته تقسیم می‌کنند:

 درختان میوه منطقه معتدله Temperate zone fruits

این درختان در عرضهای جغرافیایی 30-50 درجه شمال و جنوبی کشت می‌شوند.

 میوه‌های نیمه گرمسیری (Sub tropical fruits)

این میوه‌ها در عرض جغرافیایی 20-30 درجه عرض‌های جغرافیای کشت می‌شوند در برخی منـابع دیگـر 23-35 درجـه شـمالی را مناسب کشت این میوه‌ها می‌دانند.

 میوه‌های گرمسیری (Tropical fruits)

در عرض جغرافیای 0-20 عرضهای شمالی و جنوبی کشت می‌شوند و در برخی منابع 0-23 درجه کـشت می‌شوند. Guava

 

......

 


مطالعه ی متن کامل کتاب " " در سایت رسمی اینفو کتاب 

مطالعه ی متن کامل کتاب "پرورش درختان میوه" در سایت رسمی اینفو کتاب 

 

کیفیت میوه سیب نوشته بهنام تاج الدینی

سیب یکی از مهمترین میوههای استراتژیک کشور میباشد که افزایش تولید کمی وکیفی آن انگیزه نیرومندی را برای شکو فایی اقتصاد کشور ایجاد مینماید. این محصول نقش تعیین کننده در ارتقاء سطح زندگی نسلهای آینده کشور به عهده داشته و افزایش رشد وکارآئی آن در تعیین سیاستهای اقتصادی از اهمیت و اولویت ویژهای برخوردار شده است، بطوریکه در حال حاضر از نظر وزنی بالاترین حجم محصوالت باغی کشور را به خود اختصاص داده است. اگر دقیقاً نظر افکنیم میبینیم که درختان سیب فقط در 41کشور جهان استعداد رویش و پرورش دارند که در میان تمامی انواع واقسام میوه جات، بزرگترین بازار میوه را در دنیا تشکیل میدهد. تولید ساالنه سیب در جهان حدود 50میلیون تن میباشد که سهم ایران 5درصد یعنی 2/5میلیون تن در سال میباشد. درختان سیب 45درصد از کل سطح زیر کشت درختان میوه کشور را شامل میشوند که در این میان استان آذر بایجان غربی از نظر باغات سیب مرکزیت داشته و کانون اصلی پرورش سیب در کشور میباشد.

......  ادامه مطلب ...

هرس درختان زیتون نوشته مهندس مریم سلطانیها

هرس عبارت است از مجموعه عملیاتی که بااجرای آن شکل دهی درخت ، تعادل بین رشد زایشی و رویشی،افزایش عمر و باردهی درخت و... حاصل می‌شود.این عملیات عبارتند از قطع و سرزنی شاخه‌های نامتقارن، حذف شاخه‌های رقیب و مزاحم، حلقه برداری شاخه‌ها و... .هرس در واقع دامنه گسترده‌ای از عملیات باغبانی است که با حفظ ساختار و تاج درخت در حفظ تعادل بین نمو زایشی و رویشی تأثیر فراوانی داشته باشد . هرس در نهالهای جوان پس از کاشت نهال بمنظورتربیت درخت شروع شده و در سراسر طول عمر درخت)هرس باردهی و جوان سازی( ادامه پیدا می‌کند . انتخاب یک روش صحیح برای هرس، دوره نونهالی را کاهش داده و از حذف بیهوده شاخه‌ها و عدم تعادل آنها جلوگیری نموده و تولید محصول را نیزدر سالهای باردهی افزایش می‌دهد .

......

ادامه مطلب ...

امراض و آفات مهم درختان میوه نوشته عبدالظاهر توانا

بیماری ناشی از باکتری Xanthomonas campestris pv.Juglandis است که موجب سیاه شدن گل آذین نر و لکه‌های قهوهای تا سیاه روی میوه و برگ می‌ شود پژمردگی شاخهی چهار مغزwalnut branch wilt

بیماری ناشی از Nattrassia mangiferae که درناحیه مورد حمله پوست شاخه ورقه ورقه شده و درزیر ورقه‌ ها پودر سیاه رنگی شامل آرترو کنیدیمهای قارچ تشکیل می‌شود. بیماری منجر به پژمردگی شاخه و خشک شدن برگهاست که همچنان به شاخه متصل باقی می‌مانند .کنترل تقویت و آبیاری منظم گیاه بسیار مؤثر است شانکر عمقی پوست چهار مغز walnut deep bark canker(syn: walnut phlom canker)بیماری ناشی از باکتری Erwinia rubrifaciens که نشانههای آن تشکیل رگههای قهوهای درناحیهی آوندهای آبکشی و الیه ی زاینده و خارج شدن صمغ سیاه رنگ از تنهی گردوست سفیدک پودری هلو و شلیل  Peach powdery mildewبیماری سفیدک سطحی یا سفیدک نمدی هلو اولین بار در ایران دراطراف تهران درسال 6231 توسط اسفندیاری گزارش شده است. معموال درهرجا که هلو کشت می‌شود بیماری نیز دیده می‌شود. عالوه بر هلو به شلیل نیز حمله می‌کند. عامل بیماری قارچ Sphaerotheca pannosa var. Persicaاست. علت نامگذاری آن به پانوزا بواسطه تولید حالت نمدی است. قارچ انگل اجباری است و نمی‌توان آن را روی محیط کشت پرورش داد. این قارچ زمستان را به دو صورت ریسه درجوانه و بصورت کلیستوتیسیم می‌گذراند .

......  ادامه مطلب ...