گردو یکی از محصولات مهم خشکباری دنیا میباشد که سطح زیر کشت و تولید آن هر ساله رو به فزونی دارد به طوری که بر اساس امار سازمان جهانی خواروبار و کشاورزی (FAO) میزان صادرات این محصول در سال 2008 حدود 1/17 میلیارد دلار بوده است. ایران به عنوان منشائ گردو بوده و چهارمین کشور تولید کننده آن در دنیا میباشد که بیش از 8 درصد سطح زیر کشت گردوی بارور دنیا و بیش از 6 درصد میزان تولید گردوی دنیا را در اختیار دارد اما سهم ایران از بازار جهانی این محصول فقط 0/153 درصد صادرات مغز و 0/077 صاردات گردو با پوست چوبی میباشد. این در حالی است که قیمت محمولههای صادراتی ایران از میانگین قیمت جهانی آن نیز پائین تر استقطعا. چنین شرایط مناسب چهارمین تولید کننده گردوی دنیا نمیباشد. مهمترین موانع صادراتی محمولههای گردوی ایران عدم یکنواختی اندازه وکیفیت مغز گردو و سایر صفات ظاهری میوه میباشند که ناشی از کاشت درختان با منشأ بذری میباشد چون اکثر کشورهای وارد کننده خواهان آجیل با مغز یکنواخت و روشن هستند و بدیهی است که محمولههای تجاری حاوی گردوهای ریز و درشت و یا رنگارنگ قادر به رقابت با محصولات کشورهای رقیب که تحت عناوین و استانداردهای مشخصی عرضه میشوند، نخواهد بود. برای تولید محصولات با کیفیت و یکنواختی بالا و هم چنین افزایش میزان تولید باید اقدام به اصلاح باغات قدیمی، ایجاد باغات جدید با ارقام برتر، استفاده از شیوههای نوین باغداری و توسعه سیستمهای پس از برداشت و فرآوری گردو توجه ویژهای شود. برای انجام این کار وجود برنامه دقیق و مدونی که تمام جنبههای تولید محصول گردو در آن سنجیده شود ضروری میباشد تا انشااﷲ بتوان در آیندهای نزدیک با افزایش توان رقابتی گردوهای تولیدی کشور در بازارهای جهانی جایگاه درخور و مناسب پیدا کرد.
......
مطالعه ی متن کامل کتاب "گیاه شناسی گردو" در سایت رسمی اینفو کتاب