تجلی ایمان در رفتار جوانان نوشته محمدرضا پورفلاحتی

ای کسانی که ایمان آورده اید، به خدا و پیامبر او بگروید… .

ایمان به عنوان هدف تمامی ادیان آسمانی، رکن اساسی در رساندن انسان به سعادت است. بنابراین، یکی از مهم ترین مسائل در آموزه های دینی مسئله ایمان است. گرچه نهال ایمان به زندگی رنگ و رویی زیبا می بخشد، آفت های روزگار مانع رشد آن می شود و تنها، حقیقت ایمان است که می تواند آن را از آسیب ها دور نگه دارد و زمینه شکوفایی آن را فراهم آورد، آری، حقیقت ایمان گوهری است که هر مؤمنی باید قدر و منزلت آن را بداند و همواره ایمان را با عمل همراه کند، چنان که ایمان بی عمل، مثل درخت بی ثمر است.

در آیات فراوانی خداوند از آدمی خواسته که خود را به زیور ایمان بیاراید تا به وادی نور و سرور درآید. در راستای تقویت ایمان بود که مقام معظم رهبری یکی از وظایف رسانه ملی صدا و سیما را «ایمان روشن بینانه» مطرح کرد. ایمان، تنها وسیله نجات بشر و مایه زندگی معنوی است که محور مسائل سیاسی، اجتماعی و فرهنگی نیز قرار می گیرد و امروزه جامعه بشری، بسیار نیازمند آن است. در کنار کتاب ها و مقاله های فراوانی که درباره ایمان نظری نگاشته شده، جناب آقای پورفلاحتی پژوهشگر ارجمند مرکز پژوهش های اسلامی صدا و سیما نیز داستان هایی از تجلی ایمان در رفتار جوانان، در این اثر ارائه می کند که امید است برای برنامه سازان و تهیه کنندگان و پژوهشگران صدا و سیما سودمند باشد.

ایمان، نهالی است که در زمین دل آدمی می روید و اگر از چشمه اعمال صالح آبیاری شود، درختی تنومند خواهد شد که بر تمام زوایای جان آدمی سایه می گسترد.انسان دغدغه ای دیرپاتر از دست یابی به سعادت ندارد و ایمان، راه دست یابی به آن است. ازاین رو، در حیات انسان نقشی تعیین کننده دارد. تردیدی نیست که تاریخ انسان، با ایمان گره می خورد. هرچند وجود کسانی را که جانشان، بستر رویش نهال ایمان نیست، نمی توان نادیده گرفت، انسان ها به طور کلی، حرمت ایمان را پاس داشته اند. پیمودن مسیر سعادت، در گرو تجربه ایمان و حیات ایمانی است، نه سخن گفتن طرف و گفت وگو از ایمان. بحث و گفت وگو از مقولاتی همچون ایمان، گشودن راهی برای آنانی است که از تجربه ایمان محرومند و نیز تعالی دادن تجربه ایمانی کسانی است که واجد کنند.

شناسایی بیشتر و دقیق تر حقیقت ایمان، ما را در پرورش و شکوفا کردن بهتر آن و نیز پیش گیری از آسیب های ویرانگری که ممکن است به آن وارد شود، یاری می دهد.ایمان، گوهری است که نفس وجود آن در دستان آدمی، مایه مباهات و ارزشمند است. با این حال، اگر صاحب گوهر، بیشتر آن را بشناسد، ارج و منزلت آن و نیز احساس تعلق آدمی به آن افزون تر خواهد شد.

از همین روست که اندکی از شیرینی و بخشی از جاذبه حیات ایمانی را در کهنگ کلمات یا نقش داستان ها و حکایاتی درباره ایمان می توان یافت.این داستان ها علاوه بر آنکه می تواند راهنمای عملی اخلاقی و اجتماعی سودمندی باشد، معرفی کننده روح آموزه های اسلامی نیز هست. خواننده از این رهگذر با حقیقت و روح آموزه های اسلامی آشنا می شود و می تواند خود یا محیط و جامعه اش را با این مقیاس ها اندازه بگیرد و ببیند در جامعه ای که او در آن زندگی می کند و همه طبقات، خود را مسلمان می دانند و احیاناً بعضی از آن طبقات، سنگ اسلام را نیز به سینه می زنند، چه اندازه از معنی و حقیقت اسلام دورند.

...... 

 مطالعه ی متن کامل کتاب "تجلی ایمان در رفتار جوانان" در سایت رسمی اینفو کتاب 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.