نقش رسانه در آگاهی بخشی سیاسی و اجتماعی نوشته مهدیه یاوری وثاق

آگاهی بخشی سیاسی و اجتماعی، یکی از کارکردهای رسانه هاست که با توجه به شرایط داخلی و جهانی زمان حاضر، اهمیت خاصی دارد. لزوم مشارکت افراد در فرآیندهای سیاسی و اجتماعی در مقیاس ملی و جهانی، نیاز آنها به آگاهی و بصیرت را روزافزون کرده است. تغییر ماهیت قدرت، اهمیت دانش و آگاهی در آن، عملکرد رسانه های جدید با ویژگی فرازمانی و فرامکانی و به وجود آمدن رقابت اطلاعاتی در عرصه جهانی، از عوامل حضور مردم و نیازهای نوین آنها در عرصه سیاسی و اجتماعی است. ازاین رو، رسانه ها با فراگیری و پوشش گسترده، افراد جامعه را برای مشارکت آگاهانه و عقلانی آماده می کنند. مردم با حضور در عرصه سیاسی، به مشارکت سیاسی روی می آورند که رسانه ها باید آنها را سازمان دهی و عقلانی کنند تا حضور آنها اثرگذار باشد و پی آمدهای بحران های سیاسی که نتیجه ناگزیر دوران گذار و بیداری سیاسی است، کاهش یابد.

انسان در عرصه اجتماعی، نیازهای نوین و متنوعی دارد که نتیجه عملکرد رسانه های نوین و انقلاب ارتباطی است. با دگرگون شدن منابع هویتی و آشنایی مردم با شیوه های زندگی و فرهنگ های متفاوت، لزوم آگاهی از هویت ملی دو چندان می شود و در این میان، رسانه ها نقش های مهم تری باید بر عهده گیرند.

شرایط داخلی و بین المللی مانند جهانی شدن، حضور در عصر ارتباطات و اطلاعات، تغییر اهمیت قدرت نظامی و فیزیکی به قدرت نرم و فکری، تحول نظام های سیاسی و اجتماعی، دگرگونی مبانی فرهنگی، ترک سنت های قدیمی و بیداری وجدان اجتماعی، از برخی عواملی هستند که نیاز انسان را به آگاهی از همه رویدادهای جاری محیط زندگی، روز به روز بیشتر می کند. به همین دلیل، پیشرفت وسایل ارتباط جمعی و توسعه اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی، لازم و ملزوم یکدیگر شده اند و این امر بر ضرورت اطلاع رسانی و آگاهی بخشی افزوده است.

رسانه های جمعی شامل رادیو، تلویزیون، سینما، مطبوعات، سایت های خبری و نظیر آن، شماری از ابزارها و عوامل اطلاع رسانی، فرهنگ سازی و آگاهی بخشی نزد ملت ها هستند. جریان آزاد و سالم اطلاع رسانی تا اندازه ای به نیاز انسان به دانستن پاسخ می دهد. اطلاع یابی و اطلاع رسانی باید در مسیر درست و به دور از جهت گیری ها و تحمیل عقاید حرکت کند تا بر آگاهی و بصیرت افراد بیفزاید. رسانه ها و وسایل ارتباط جمعی ماهیت دوگانه ای دارند. یعنی آنها را می توان هم در جهت آگاهی بخشی و هم با هدف تحمیق مردم به کار گرفت. رسانه ها با اثرپذیری از نظام اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی فعالیت می کنند و در مقابل، ظرفیت تغییر و جهت دهی فرهنگ و ارزش های یک ملت را نیز دارند.

......  مطالعه ی متن کامل کتاب "نقش رسانه در آگاهی بخشی سیاسی و اجتماعی" در سایت رسمی اینفو کتاب 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.