بسیاری از نقایص رفتاری مهاربندهای همگرای متعارف نتیجه اختلاف بین ظرفیت فشاری و کششی این مهاربندها و زوال در مقاومت این مهاربندها تحت یارگذاری چرخهای میباشد. از این رو تحقیقات بسیاری صرف بهسازی این مهاربندها جهت رسیدن به یک رفتار الاستوپلاستیک ایده آل گردیده است. برای رسیدن به این هدف لازم بود تا با استفاده از مکانیزم مناسبی از کمانش فشاری مهاربند جلوگیری شود و امکان تسلیم فشاری فولاد فراهم شود. روشی که مدنظر قرار گرفت عبارت بود از محصورسازی یک هسته فلزی شکل پذیر در میان حجمی از بتن که خود توسط یک غشای فلزی در بر گرفته شده است. مبانی اصلی عملکرد این میراگر، جلوگیری از وقوع کمانش هسته فولادی به منظور امکان وقوع پدیده تسلیم فشاری در آن و در نتیجه امکان جذب انرژی در این عضو از سازه میباشد. این امر با پوشاندن سراسر طول هسته فولادی در لوله فولادی پر شده با بتن یا ملات میسر میگردد. در این سیستم نیاز به فراهم آوردن یک سطح لغزش یا لایه ناپیوستگی بین هسته فلزی و بتن محصور کننده وجود دارد.
...... ادامه مطلب ...
آشنایی با انواع تابلوهای برق:
امروزه تابلوهای برق یکی از عناصر اصلی واحدهای صنعتی و مسکونی محسوب میشوند تابلو برق عبارت است از محفظهای معمولاً بسته که تجهیزات الکترونیکی، اتوماسیون یا برق صنعتی میتواند در آن نصب شود. وظایف انواع تابلوها عبارتند از:
کنترل دستی یا اتوماتیک یک فرایند صنعتی توزیع برق بین تجهیزات اصلاح ضریب توان بحث ما در اینجا مربوط به تابلوهای فشار ضعیف یا همان تابلوهای LV است.
...... ادامه مطلب ...
تاسیسات الکتریکی: مجموعهای است از تجهیزات الکتریکی به هم پیوسته برای انجام هدف یا اهداف معـین که دارای مشخصصه های هماهنگ ومرتبط باشند. مدار (مدار الکتریکی در تاسیسات): مجموعهای از تجهیزات الکتریکی در یک تاسیسات است که از منبـع واحدی تغذیه نموده وبه کمک وسایل حفاظتی واحدی در برابر اضافه جریانها حفاضظت شده باشد. بدنه هادی: بدنههای هادی (فلزی) و اجزای دیگر تجهیزات الکتریکی که هادی میباشند ومی توان آنها را لمس نمود وبه طور عادی برقرار نیستند اما در حالت وجود اتصالی ممکن است برقرار شوند. الکترود زمین: یک قطعه یا قسمت هادی یا گروهی متشکل از قطعات هادی که در تمـاس بـسیار نزدیکـی با زمین بوده وبا آن اتصال الکتریکی برقرار میکند. خصوصیات اتصال زمین بایـد از طرفـی بـا خواستههای حفاظتی سیسنم واز طرف دیگر با مقررات ایمنی در بابر برق گرفتگی در اثر تماس با بدنههای هـادی مطابقت کند.
...... ادامه مطلب ...
هدف از انجام این پروژه، ساخت یک نمونه دستگاه است که به صورت اتوماتیک، با گرفتن بعضی فرضیات از کاربر، پاسخ فرکانسی مداری که در قالب یک سیستم LTI تعریف میشود را به شکل نمودار نایکوئیست، رسم نماید. این مدار خطی نامتغیر با زمان، به صورت فیزیکی و کاملاً عملی به درگاههای سیستم متصل میشود. سیستم مورد نظر، با اعمال ورودی سینوسی که دارای دامنه و فرکانس مشخص (و قابل کنترل) است، دامنه و اختلاف فاز خروجی مربوطه را اندازه گیری میکند. با تکرار این عمل، یعنی ورودی دادن و اندازه گیریهای خروجی در فرکانسهای مختلف، یک جاروب فرکانسی را انجام دادهایم و میتوان ادعا کرد که سیستم بدون داشتن هیچ گونه اطلاعاتی از محل صفر و قطبها، جاروب فرکانسی را انجام داده و نمودار حاصل شده را رسم میکند..
...... ادامه مطلب ...
خورشید قلب منظومه شمسی ما است. همه اجسام واقع در منظومه شمسی شامل سیارات، ستارههای دنباله دار و سـیارکها بـه دور آن میچرخند. منظومه شمسی از خورشید، هشت سیاره و اقمار آنها تشکیل شده است. هنگامی که در شب به آسمان چشم میدوزیم، نقاط نورانی متحرک زیادی در بین ستارگان حرکت میکنند. این » ستارههای سرگردان«همان سیارهها هستند. پیدایش منظومه شمسی ما به حدود 4,6 میلیارد سال پیش بر میگردد. دانشمندان بر این باوراند که منظومه شمسی هنگامی که آشـفتگی ناشی از ابرهایی از غبار و گاز حاصل از یک ابرنواختر یا انفجار یک ستاره نزدیک ایجاد شده، به وجود آمده است. این انفجار منجر به تـشکیل امواجی در فضا شده که ابرهای غبار و گاز را فشرده کرد. نیروی گرانش، گاز و غبار را به سمت یکدیگر متراکم کرده و سبب شده که ایـن ابـر به سحاب خورشیدی متراکم شود. این سحاب چرخیده و متراکمتر و مرکز آن داغتر شد. صفحه دایرهای از غبار و گاز که لبههای پیرامـونی آن سرد بوده ولی مرکز آن داغ بوده است. همچنان که این صفحه دایرهای نازکتر میشد، ذرات و اجسام به یکدیگر میچسبیدند تـا سیارهها یا اقمار را تشکیل دهند. سیارههایی مانند زمین، که از مواد سنگی ساخته شده، در نزدیکی مرکز ابر تشکیل شدهاند. سیارههایی ماننـد مشتری در نزدیکی نواحی بیرونی که حاوی مواد یخی بوده تشکیل شدهاند. مرکز ابر آنقدر داغ بوده که به ستارهای به نام خورشـید تبـدیل شد!
...... ادامه مطلب ...
واژه نامه
زمان فعالیت: 1 کل زمان سوزش یا حداکثر زمانی که راکت موتور رانش تولید مینماید.
انفجار با سرعت و نور بسیار زیاد:2 واکنش انفجاری با سرعتی مافوق صوت که موجب انتشار یک موج شوک 3 در ماده منفجره همراه با واکنش شیمیایی میگردد، را میگویند؛ که در نهایت انرژی لازم برای تداوم انتشار موج شوک را در حالتی پایدار فراهم مینماید. انفجار با سرعت و نور بسیار زیاد، همچنین فشار بسیار زیادی را همراه با موج انفجار به صورت ناگهانی ایجاد مینماید.
اشتعال فرسایشی:4 با افزایش سرعت گاز در نزدیکی سطح یک پیشرانه جامد، نرخ سوزش افزایش مییابد. عوامل مؤثر بر آن شامل هندسه دانه و ترکیب شیمیایی پیشرانه میباشد.
اسب بخار گازی:5 عبارتی است که برای بیان توان تولیدی یک گاز در هنگام خروج از نازل مورد استفاده قرار میگیرد.
...... ادامه مطلب ...
اتومبیل ، وسیلهای است که امروزه زندگی بدون آن غیـرممکن شـده اسـت. اتومبیلها معمولاً دارای قسمتهای پیچیدهای میباشد که در قدیم بدین شکل نبوده است.
در واقع صنعت اتومبیل سازی از زمانی آغاز شد که موتورهای احتراقی، طراحی و ساخته شـد. در ابتدا موتورهایی ساخته شد که به آنها موتورهای برونسوز میگفتند که در این موتورهـا سـوخت در خارج از محفظه سیلندر میسوخت، با اختراع این موتورها صـنایعی مثـل کشـتی سـازی راه اندازی شد.
...... ادامه مطلب ...
اندیشیدن به زمان و مکان و اینکه این دو چه مفهومی برای ما دارند، تاریخی طولانی دارد. در این کتاب مرور کوچکی به تاریخ و فلسفه ی زمان و مکان خواهد شد. هر چند که اینجانب نه فیلسوف هستم و نه تاریخدان، ولی عالقه ای که به این دو بخش از اندیشه ی بشری دارم و مفاهیمی که این دو شاخه از اندیشه برای ما به ارمغان آورده اند. ما را تشویق میکنند که گریزی هر چند کوتاه هم که شده، به این عرصه از پروسهی فکری بشری زده شود. این کتاب سعی بر این دارد که مفاهیم پیچیدهی فیزیکی را تا حد امکان به عامه فهمترین شکل ممکن توضیح دهد. ولی هر خواننده های میداند که این بار بسیار سنگینی است. حتی سختتر از خود فیزیک است! چرا که بخش بزرگی از فیزیک مدرن به زبان ریاضی نوشته شده است. که زبانی است انتزاعی با قواعد و قوانین خاص خودش! ملموس بودن مکان به دلیل وجود اشیاء واقع در آن ما را برای پی بردن و یا حتی قبول کردن وجود مکان بسیار یاری کرده است. در صورتیکه درک زمان که هیچ شیئی برای نمایش وجودی خود ندارد، ما را با مشکل مواجه میکند. هر چند که پیری ظاهر و زوال و حتی حرکت نشانههائی برای ما هستند که وجود زمان را برایمان محرز مینمایند.
...... ادامه مطلب ...
فناوری ها پیشران تغییر و تحول هستند. صنعت چاپ، صنعت خودرو، و بسیاری دیگر از فناوریهائی که زندگی مدرن را میسر ساخته اند، همگی تاکنون الگوهای جمعیتی را تغییر داده، توزیع ثروت و طبقات اجتماعی را جابجا کرده، و موازنه قدرت در سطح بین المللی را تحت تاثیر قرار داده اند. در یک کلام، فناوریها زندگی ما را به عنوان یک فرد و نیز به عنوان یک جامعه کاملا دگرگون ساخته اند. ما در قرن بیستم به کمک مهندسی عمران و ساخت سازه های عظیم دفع فاضلاب و تصفیه آب و نیز فناوریهای زیست پزشکی برای تحقیق درباره بیماریها و روش های درمان آنها طول عمر انسانها را به اندازه قابل توجهی افزایش داده ایم. فناوریهای دوره مدرن اساسا برپایه ویژگیهای الکتریکی و مکانیکی ماده استوار بودند. این فناوریها کیفیت و سبک زندگی افراد و جوامع را متحول ساختهاند، اما اثرات بسیار اندکی بر طبیعت انسان داشته اند. ما در قرن بیست و یکم شاهد ظهور و تاثیرگذاری چشمگیر دو فناوری عمده خواهیم بود که عبارتند از: علم رایانه و ژنومیک. علم رایانه درارتباطات، علوم فیزیکی وشناختی ریشه داشته و ژنومیک نیز از درون دو رشته شیمی و زیست شناسی ظهور می یابد. تعامل این دو فنآوری، و هر یک به تنهائی، پیامدهای چشمگیری برای کیفیت زندگی و از آن مهمتر برای طبیعت زندگی، یعنی بر شکل حیات و نیز تعریف انسان، خواهد داشت.
......
ادامه مطلب ...پرسش
اسلام برای واگذاری مدیریّتها به افراد، چه اصلی را مورد تأکید قرار داده است؟
پاسخ
در اسلام روی مسألة «انتخاب اصلح، تأکید شده است؛ چنانکه، درتاریخ زندگی پیغمبر اسلام آمده است که او از میان تمام مسلمانان، جوان بیست و چند سالهای را به نام «عَتّاب بنِ اَسید» برای فرمانداری «مکّه» برگزید؛ و فرمانی به نام وی صادر کرد، و چون انتخاب این جوان با توجّه به کمی تجربیّات او، درمیان اصحاب و یاران سؤال انگیز بود؛ و کمتر موردی در گزینشهای پیامبر ص شبیه آن پیدا میشد که برای مرکز بسیار حسّاسی همچون مکّه فرد بسیار جوانی را انتخاب کند، با یک جمله به تمام سؤالاتی که در اذهان مطرح بود پاسخ داد، رو به سوی «عتّاب» کرده فرمود :
«یا عَتّابُ تَدْری عَلی مَنِ اسْتَعْمَلْتَُکَ؟ اَسْتَعْمَلْتُکَ عَلَی أَهْلِ اللهِ عَزَّوَجَلَّ! وَلَوْ أَعْلَمُ لَهُمْ خَیْراً مِنْکَ اسْتَعْمَلْتُهُ عَلَیْهِمْ؛» اسدالغابه، 3/385 ای عتاب آیا میدانی تو را برای چه به این مقام برگزیدم؟ و بر کدام قوم فرمانروا کردم؟ تو را فرماندار «اهل الله» عزوجل اهل حرم و ساکنان مکه نمودم؛ و اگر درمیان مسلمانان کسی را برای این مقام «شایستهتر» از تو مییافتم، این کار را به او میسپردم! با ز در همین زمینه، پیامبر اسلامص به صورت یک دستور کلی میفرماید :
«مَنْ وَلَّی مِنْ أَمْرِ الْمُسْلِمینَ شَیْئاً فَوَلّی رَجُلاً وَ هُوَ یَجِدَ مَنْ هُوَ أَصْلَحُ لِلْمُسْلِمینَ مِنْهُ فَقَدْ خانَ اللهَ وَ رَسُولَهُ»کسی که چیزی از امور مسلمین را بر عهده گیرد، سپس فردی را عهده دار کار مهمّی کند، در حالی که فرد اصلح از او را مییابد، خیانت به خدا و رسول او کرده است!و نیز در حدیث دیگری از آن حضرت آمده است :
«مَنْ قَلَّدَ رَجُلاً عَلَی عِصابَهٍ وَ هُوَ یَجِدَ فی تِلْکَ الْعِصابَهِ أَرْضی مِنْهُ فَقَدْ خانَ اللهَ وَ خانَ رَسُوَلَهُ وَ خانَ الْمُؤْمِنینَ» السّیاسة الشرعیه/716 کسی که کار گروهی را بر عهده کسی بگذارد که درمیان آن گروه فردی از او شایستهتر پیدا میشود، خیانت به خدا و رسول خدا و مؤمنین کرده است.بنابراین، اصل اساسی در تقسیم پستها در حکومت اسلامی و سپردن مدیریّتها و فرماندهی به افراد، همان اصل گزینش شایستهترین افراد است. و انحراف از این خط ، خیانتی است به خدا و پیامبر و همة جامعة اسلامی.در حدیثی از رسول خداص یکی از نشانههای قیام قیامت و نابودی جامعة بشریّت «سپردن کارها به نااهل» شمرده شده است؛ پیغمبر اکرمص میفرماید:
«اِذا ضُیِّعَتْ الْاَمانَهُ اِنْتَظِرِ السّاعَهَ قیلَ یا رَسُولَ اللهِ وَ ما أَضاعَتْها؟ قالَ اِذا أَسَدِیَ الْاَمْرُ اِلی غَیْرِ أَهْلِهِ فَاْنَتَظِرِ السّاعَهَ» السّیاسة الشرعیه
هنگامی که امانت ضایع گردد منتظر پایان جهان باش!عرض کردند ای رسول خدا! منظور از ضایع کردن امانت چیست؟ فرمود هنگامی که کارها به دست غیر اهلش سپرده شود، منتظر پایان جهان باش.
......
ادامه مطلب ...نوشتار نورانی و مبارک و ارزشمندی که در پیش روی دارید، تنها برخی از «الگوهای رفتاری» آن یگانه بشریّت،باب علم نبیّ،پدر بزرگوار امامان معصوم علیهم السلام،تنها مدافع پیامبر صلی الله علیه وآله وسلم به هنگام بعثت و دوران طاقت فرسای هجرت، و جنگ ها و یورش های پیاپی قریش،و نابود کننده خط کفر و شرک و نفاق پنهان،اوّل حافظ و جامع قرآن، و قرآن مجسّم،حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام است. که همواره با قرآن بود، و با قرآن زیست و از قرآن گفت، و تا بهشت جاویدان، در کنار چشمه کوثر و پیامبر صلی الله علیه وآله وسلم، وحدتشان جاودانه است.مباحث ارزشمند آن در حال تکامل و گسترش است،
نورانی است،
نورِ نور است،
عطر آگین از جذبه های عرفانی وشناخت و حضور است
......
ادامه مطلب ...الگوهای رفتاری و عنصر زمان و مکان رفتارهای امام علی علیه السلام برخی اختصاصی و بعضی عمومی است، که باید در ارزیابی الگوهای رفتاری دقّت شود.گاهی عملی یا رفتاری را امام علی علیه السلام در شرائط زمانی و مکانی خاصّی انجام داده است که متناسب با همان دوران و شرائط خاصّ قابل ارزیابی است، و الزامی ندارد که دیگران همواره آن را الگو قرار داده و به آن عمل کنند، که در اخلاق فردی امام علی علیه السلام نمونه های روشنی را جمع آوری کرده ایم، و دیگر امامان معصوم علیه السلام نیز توضیح داده اند که:
شکل و جنس لباس امام علی علیه السلام تنها در روزگار خودش قابل پیاده شدن بود، امّا هم اکنون اگر آن لباس ها را بپوشیم، مورد اعتراض مردم قرار خواهیم گرفت.یعنی عُنصر زمان و مکان، در کیفیّت ها تأثیر بسزائی دارد.
......
ادامه مطلب ...بشر با وجه به اهمیتی که برای سلامت خود قائل است، به سلامت جامعه هم ارزش مینهد و بیماری جامعه را بیماری خود میداند؛ همچنانکه تلاش میکند برای حفظ و تأمین سلامت خود از بسیاری از امور بپرهیزد و یا از واکسنهای پیشگیری و داروهای گوناگون استفاده کند، برای سلامت جامعه هم باید نهایت سعی و کوشش خود را گیرد و جامعه را از مبتلا شدن به بیماریهای اخلاقی و روانی پرهیز دهد تا دیگر افراد جامعه به رشد، تعالی و سعادت برسند.بدحجابی از مسائلی است که سلامت فرد و جامعه را تهدید میکند. پوشش نامناسب پیآمدها و آثار جبران ناپذیری در فرهنگ، اخلاق، اعتقاد، اقتصاد وامنیت جامعه دارد که گاه مسیری انحرافی و بازگشت ناپذیری پدید میآورد. این نگارش آثار و پیآمدهای گسترش بدحجابی را از دو منظر فرهنگی و اجتماعی بررسی میکند.فرهنگ هر جامعهای از جنبههای گوناگونی تشکیل یافته است. جنبهای هنجاری فرهنگ جامعه، از ارزشها و قواعد خاص رفتاری تشکیل میشود. هنجارها نشان میدهند که چه چیزی ارزش و ضد ارزش است؛ مانند شیوههای پوشش برگرفته از فرهنگ آن جامعه. تلقی بد از بدحجابی، باور به ارزشی بودن حجاب و پوشش و قضاوت درست درباره حجاب، در زندگی اجتماعی و فرهنگی تأثیر بسزایی میگذارد.قبل از هر چیز باید فرهنگ را تعریف کنیم تا آثار و پیآمدهای گسترش فرهنگ بدحجابی روشن شود. معروفترین تعریف از فرهنگ از تایلور انسانشناس معروف انگلیسی است. او میگوید:
فرهنگ، مجموعه پیچیدهای است که دانش، معتقدات، هنر، اخلاقیات، قانون، رسم و هر استعداد و عادت دیگری را که بشر به عنوان عضو جامعه کسب میکند، شامل میگردد. کلارک نیز میگوید: تمامی مظاهر و شئون زندگی یک ملت را فرهنگ آن ملت تشکیل میدهد. بنابراین، رفتارهای اجتماعی معجونی از آنچه جامعه از علم و دانش، باورها و مسائل اخلاقی کسب میکند و قوانینی است که از دین و آیین افراد سرچشمه میگیرد. در کنار اینها، برخی رسوم و عادات اجتماعی، در طول زمان سهم بسیاری در شکلگیری فرهنگ آن جامعه دارند که هسته اصلی حیات اجتماعی را به وجود میآورند و در الگوهای رفتاری و هنجارهای فردی و اجتماعی بسیار تأثیرگذارند.
......
ادامه مطلب ...در این بخش توصیههایی را که کارشناسان خانواده تجربه کردهاند میآوریم. اینها سخنانی هستند که در بینش دینی ما آمدهاند، امّا متأسفانه بیخبریم یا استفاده نمیکنیم؛ مثل مورد 17 و 18 که در وصایای پیامبرصلی الله علیه وآله به حضرت علیعلیه السلام آمده است:روزی پیامبر اکرمصلی الله علیه وآله وارد منزل فاطمهعلیها السلام شد و دید که حضرت علیعلیه السلام مشغول پاک کردن عدس میباشد. در این هنگام پیامبرصلی الله علیه وآله فرمودند: یا علی! لا یخدم العیال الّا الصدیق او شهید او رجل یرید اللَّه به الخیر الدنیا و الاخرة؛ ای علی! خدمت به خانواده نمیکند مگر کسی که در مقام صدّیق یا شهید یا مردی باشد که خداوند برای او خیر دنیا و آخرت را خواسته باشد.و از طرف دیگر برای خدمت زنان در خانه شوهر، حکایت زیبایی است که امّ سلمه از پیامبرصلی الله علیه وآله پرسید، خدمت زنان به شوهرانشان چه جایگاهی نزد خدا دارد؟
پیامبرصلی الله علیه وآله پاسخ داد: وقتی زنی چیزی را در خانه جابجا میکند که مقصدش رسیدگی و اصلاح کار خانه باشد، خداوند به او نظر رحمت میکند و کسی را که خداوند به او نظر کند دیگر عذاب نمیکند.یا در حدیث دیگری میفرماید: زنی که هفت روز در خانه شوهر خدمت کند خداوند هفت در جهنم را بر او میبندد و هشت در بهشت را میگشاید.و در مورد شماره 37 تشویقی بینظیر داریم که از سطح یک توصیه خشک و خالی بالاتر میرود و انگیزه متعالی ایجاد مینماید و نشان میدهد که دین میخواهد انسان، از سطح غریزهها بالاتر بیاید و در سطح وظیفه زندگی کند.مقایسه کنید توصیه 73 را با این حدیث که میفرماید:
انّ الرجل لیؤجر فی رفع اللقمه الی فی امرته؛ به تحقیق مرد با گذاشتن لقمهای در دهان همسرش پاداش میگیرد.و چقدر باشکوه است که در رهنمودهای مترقّی و متعالی اسلام عزیز آمده است پیامبرصلی الله علیه وآله فرمود:
هنگامی که پدری به بازار میرود و هدیهای برای خانواده میخرد؛ مثل کسی است که برای احتیاج نیازمندان، باری به دوش گرفته و باید وقتی به خانه داخل میشود، اوّل هدیه دختران را بدهد و سپس پسران را!ببینید چگونه دین خواسته است دختران را - که مادران آیندهاند - از عاطفه و مهر سرشار کند تا مبادا دیگران بخواهند این نیاز محبّت و مقبولیت را از بیرون پر کنند و او را فریب دهند که دیگران خیرخواه نیستند
......
ادامه مطلب ...کتابی که پیش روی شماست شامل یازده گفتار و نوشتار از آیت الله شهید دکتر بهشتی درباره مسایل گوناگون تربیتی است. سابقه ورود به این قلمرو به اوّلین سالهای تحصیل دکتر بهشتی در قم باز میگردد. ایشان، که هم به سبب توجهی که به اهمیت تربیت نسل جدید نشان میداد و هم به دلیل اکراه در استفاده از شهریه طلاب، با تکیه بر دانش خود در زمینه انگلیسی تصمیم به تدریس در دبیرستانهای قم به عنوان دبیر زبان انگلیسی گرفت، پس از مدت کوتاهی برای مدیریت دبیرستان تازه تأسیس شده “دین و دانش” به همکاری فراخوانده شد. وی طی این سالها، نخستین برنامههای آموزشی و تربیتی مبتنی بر اصول علمی آموزش و پرورش نوجوانان مطابق با مبانی تربیتی اسلام طراحی کرد و با دل و جان به فعالیت در این زمینه پرداخت. حاصل آن تلاش برنامهریزی شده، تربیت نسلی خلاق، عالم، و پایبند به اصول اخلاقی بود. بعدها از میان آن نسل نیروهای زبدهای برخاستند که پیش و پس از انقلاب اسلامی، کمر به خدمت خلق بستند و در عرصههای گوناگون خوش درخشیدند. دکتر بهشتی در پی ایجاد این حرکت نوین، و فعالیتهای دیگر اجتماعی و سیاسی، به دستور سازمان امنیت رژیم ستمشاهی از خدمت در آموزش و پرورش منفصل و به تهران تبعید گردید. اما با بازگشت ایشان از آلمان در سال 1349، بار دیگر به دعوت همفکران خود، و به ویژه شهید حجت الاسلام دکتر باهنر و جناب حجت الاسلام دکتر گلزاده غفوری جهت تنظیم و تألیف کتب تعلیمات دینی به همکاری با سازمان تألیف کتابهای درسی آموزش و پرورش پرداخت. که دستاورد آن همکاری، ساماندهی بنیادین آن کتابها، خصوصاً در دوره راهنمایی و دبیرستان بود که نوجوانان تشنه معرفت را با سرچشمههای ناب و زلال معارف دینی آشنا میساخت. در همین دوران، با گروهی از مبارزان، در سازماندهی و توسعه فعالیتهای “بنیاد تعاون و رفاه” و “مدرسه رفاه” و همفکری با مدارس دیگری که با هدف تربیت نیروهای متخصص و متعهد شکل گرفته بودند پرداخت. از دیگر فعالیتهای ایشان در این زمینه میتوان از تشکیل گروهی از متخصصان متعهد به منظور تهیه فهرستی از کتابهای متناسب برای کودکان و نوجوانان یاد کرد که به گسترش کتابخوانی، چه در مدارس و چه در میان خانوادهها، کمک شایان توجهی نمود.گفتارها و نوشتارهای حاضر را میتوان در چند گروه قرار داد. نخست گفتارهایی است که بیش از انقلاب اسلامی برای اولیاء و مربیان برخی مدارس ایراد گردیده. نوشتار “عادت” ترجمه مقالهای با همین عنوان از ویلیام جیمز، فیلسوف و روانشناس معروف امریکایی است که در نشریه مکتب تشیع به چاپ رسیده است. برخی دیگر از گفتارها، از سلسله مباحث تفسیر قرآن ایشان، که به موضوع این کتاب مربوط بوده، انتخاب گردیده است. و سرانجام چند گفتار که در همین زمینه و در سالهای پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایراد شده است.افزون بر نکات جالب و سودمند درباره تعلیم و تربیت، آنچه در لابلای سطور این گفتارها و نوشتارها به چشم میخورد، تأثیر انسانشناسی دکتر بهشتی است که مُلهم از انس و الفت دیرینه و کاوشهای ژرف ایشان در کتاب و سنت است که در آن آزادی و انتخابگری به عنوان ویژگیهای برجسته انسان، نقشی بس مهم ایفا میکند. سعی دکتر بهشتی بر این بوده که نشان دهد بهرهمندی از موهبت خداوندی آزادی نه تنها با دینداری و تربیت دینی در تضاد نمیافتد، که سرشت بنیادین روشهای تربیتی متصف به اسلام و قرآن را تشکیل میدهد. بنیاد نشر آثار و اندیشههای آیت الله شهید دکتر بهشتی امیدوار است انتشار کتاب حاضر در جهت اشاعه این شیوه نگرش و نیز در جهت آشنایی با بضاعت فرهنگی نهضت اسلامی مردم ایران در آن سالها مفید افتد. در پایان لازم است مراتب سپاسگزاری این بنیاد را از همه عزیزانی که ما را در جمع آوری این مباحث یاری دادند و از ویراستار محترم جناب آقای مرودشتی اعلام نماییم.
......
ادامه مطلب ...