با حلول سال 1391 خورشیدی، سال جدید به کلام نورانی رهبر فرزانه مزین شد و رهنمود حکیمانه ایشان بار دیگر جان ها را طراوت بخشید. رهبر خردمند انقلاب اسلامی در ادامه سنت حسنه نام گذاری سال ها به عنوان های خاص و راهبردی، سال پیش رو را سال «تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی» نامیدند. این نام گذاری نشان دهنده تدبیر همه جانبه و عاقبت اندیشی رهبر فرزانه انقلاب است. بی شک اجرای این رهنمود رهبر معظم انقلاب برای دست یابی کشور به جایگاه رفیع و رتبه های برتر شاخص های پیشرفت اقتصادی و تولید ملی، نقش موثری خواهد داشت. از این رو، کوشش همه ایرانیان متعهد و علاقه مند به آبادانی و پیشرفت کشور و نیز تمامی نهادها و سازمان های دولتی و غیردولتی برای تحقق این مهم ضروری است.
از جمله نهادهای اجتماعی مهم که در فرهنگ سازی در زمینه تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی نقش موثری می تواند داشته باشد، رسانه ملی است. بر این اساس مرکز پژوهش های اسلامی صدا و سیما با هدف یاری رساندن به برنامه سازان در راه ترویج و تقویت زمینه ها و لوازم تولید ملی، مجموعه پیش رو را با قالب های متنوعی همچون آیات، روایات و سیره معصومین، سخن بزرگان، محوریابی، جملات قصار و… تدوین کرده است.
توجه به نیازهای متفاوت برنامه سازی، ایجاد تنوع در راهکارهای پژوهشی، ایجاد فرصت برای کاربرد یافته ها در امر برنامه سازی، ارائه مجموعه مدون درباره موضوع مورد نظر و نیز پاسخ گویی به برخی نیازهای اطلاعاتی با ارائه محتوا و مفاهیم و اطلاعات مورد نیاز درباره شعار سال، از اهداف اصلی تدوین این کتاب است.
......
ادامه مطلب ...باور شماره 1
آدمهای ثروتمند معتقدند: من، زندگی خویش را خودم میسازم. آدمهای فقیر معتقدند: زندگی برای من تصادفی پیش میآید. اگر خواهان بدست آوردن ثروت هستید، اعتقاد داشتن به این مسئله که عنان زندگی و به ویژه وضعیت مالی در دستان شما قرار دارد خیلی مهم است. اگر به این موضوع اعتقادی ندارید، پس اصولاً باید به این نکته معتقد باشید که روی وضعیت مالی زندگیتان کنترل کمی داشته یا کنترلی ندارید؛ بنابراین بر روی رسیدن به کامیابی مالی خود نیز کنترلی نخواهید داشت. این به هیچ وجه نگرش مطلوبی نیست. آیا به این مسئله توجه کردهاید که معمولا این آدمهای فقیر هستند که بخت خود را در قرعهکشیها میآزمایند؟ آنها در واقع به این اعتقاد دارند که پول از طریق افتادن قرعه به نام آنها میرسد. باید این نکته را باور کنید که آگاهانه یا ناآگاهانه، خود شما تنها کسی هستید که میتوانید موفقیت را برای خودتان به وجود آورید و تنها کسی هستید که کشمکش بین پول و موفقیت را در درون خود خلق میکنید.
باور شماره 2
ثروتمندان با پول، با هدف برندهشدن بازی میکنند. افراد فقیر با پول، با هدف بازنده نشدن بازی میکنند. آدمهای فقیر در بازی با پول، به جای حالت تهاجمی، حالت تدافعی دارند. اجازه دهید از شما بپرسم: اگر شما در هربازی یا در هر ورزشی تنها برروی دفاع کردن تکیه کنید، شانس شما برای بردن چقدر است؟ بیشتر مردم میدانند که خیلی کم یا هیچ. متاسفانه هدف بیشتر مردم از بازی کردن با پول، به جای به وجود آوردن ثروت و برکت، زندهماندن و امنیت خاطر است. خوب، حالا هدف و منظور شما چیست؟ هدف آدمهایی که به معنای واقعی ثروتمند هستند، داشتن دارایی و خیر و برکت زیاد است، نه به مقدار کم که فقط بتوانند مخارجشان را تأمین کنند، بلکه به مقدار خیلی زیاد. هدف عمده افراد فقیر در بازی با پول چیست؟ در همین حد که از عهده کرایه خانه و قسط و بقیه مخارج بربیایند برایشان معجزه است! اجازه دهید یک قانون را به شما بگویم: وقتی تصمیم شما این باشد که به اندازهای پول داشته باشید که بتوانید فقط هزینههایتان را بپردازید، این دقیقاً همان مقداری خواهد بود که بدست خواهید آورد؛ فقط برای پرداخت هزینهها و نه حتی هزارتومان بیشتر!
...... ادامه مطلب ...
مقام معظم رهبری, هر ساله به منظور توجه دادن جامعه به مسائل اساسی، هم دل و هم فکر کردن مردم و مسئولان، تعیین اولویت ها و دغدغه های نظام اسلامی و وحدت و انسجام بخشیدن به مسیر حرکت مردمی کشور با تعیین شعار سال, جامعه اسلامی ایران را هدایت و راهبری می کنند.به طور طبیعی، اگر بخواهیم تمام جنبه ها و ابعاد مرتبط با شعار سال 91 یعنی «تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی» را بررسی کنیم، موضوعات و محورهای مختلف و متعددی به دست می آید و مسئله تولید، کار و سرمایه از منظرهای مختلف قابل بررسی است. در این میان، بحث درباره مبانی نظری و فکری موضوع از منظر منابع و متون دینی و سیره معصومان علیهم السلام ، راه گشایی اساسی جهت ایجاد و درک ماهیت تولید خواهد بود. در یک مطالعه جامعه باید به بایدها و نبایدهای شرعی و بایسته های موضوع از منظر آموزه های دینی توجه کرد؛ چرا که تحقق اهداف مورد نظر نظام اقتصادی اسلام در سطح جامعه اسلامی، بستر را برای رشد و تعالی معنوی جامعه فراهم می کند. به ویژه در دهه های اخیر به دلیل ناکارآمدی نظام های غیر دینی، تمایل فراوانی برای به کارگیری مذهب و معنویت در ادبیات علمی و عملی مدیریت در جهان ایجاد شده است که نشان دهنده تمایلات معنوی فزاینده در جوامع مختلف است.در شرایط کنونی و در روند تحقق اهداف بلند نظام جمهوری اسلامی یکی از اموری که می تواند در روشنگری، آگاهی بخشی و ایجاد انگیزه و امید و نشاط، راه گشا باشد، توجه به آموزه های دینی است که در اثر حاضر تلاش شده است این مهم محقق گردد.این مجموعه با تلاش مجدانه آقایان سید صادق سیدنژاد و همکاری آقای سید رضی سیدنژاد به انجام رسیده است که امید است علاقه مندان به ویژه برنامه سازان رسانه ملی از آن به درستی بهره گیرند
...... ادامه مطلب ...
فقر و ثروت از موضوعاتی است که همواره بحثهای مختلفی پیرامون آن مطرح شده و هر کس براساس برداشت و دیدگاه خاص خود آن را مورد تجزیه و تحلیل قرار داده است. گروهی کسب درآمد و ثروت را از هر طریق مجاز دانسته و برای مصرف آن نیز هیچگونه محدودیتی قائل نیستند و گروهی دیگر حدّ و مرزهایی را براساس برداشت شخصی خود برای کسب ثروت و مصرف آن مطرح مینمایند.علیرغم جستجوی فراوان تا کنون کتاب جامعی که دربرگیرنده زوایای مختلف موضوع مذکور باشد نیافتهام و نویسندگان و محقّقین گرانقدری که در این زمینه کتابی را تألیف کردهاند گوشههای مختصری از بحث را مورد کنکاش قرار دادهاند.در این کتاب سعی شده است با استفاده از آیات قرآن کریم، روایات و سیره ائمه معصومین علیهمالسلام و فقه نورانی اسلام و برخی از متفکّرین و اندیشمندان اسلامی موضوع «فقر و ثروت» از زوایای مختلف مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار گیرد.امید است جامعه رشید اسلامی به دور از هیاهو و القائات عوامل مشکوک یا جاهل، دیدگاههای خود را صرفا بر مبنای «آنچه خدا میخواهد» جهت داده و هیچ مطلب یا ایدهای را قبل از آنکه انطباق قطعی آن با متون اصیل اسلامی محرز شود، نپذیرند.
...... ادامه مطلب ...
حرکت جامعه بشری به سوی معنویت و رسوخ دین در جنبه های مختلف زندگی، در عصر جاری رو به فزونی و گسترش است؛ چرا که قدرت معنوی و اجتماعی دین، در کاهش ستم و گرایش هرچه بیشتر ملت ها به مبارزه با یغماگران اقتصادی و غاصبان سمتهای سیاسی، بزرگترین نقش را داشته است.
حفظ و تقویت رویکرد جامعه بشری به دینداری، نیازمند ارتباط مردم با عالمان دینی است. ارتباط مردم با عالمان دینی، افزون بر جنبه مذهبی، می تواند مسائل کلان اقتصادی، سیاسی و اجتماعی را نیز پوشش دهد.عالمان دین در طول تاریخ از جایگاه اجتماعی والا و ارزشمندی برخوردار بوده و در چشم و دل مردم، قداست و اعتبار فراوانی داشته اند. انسانها با فطرت پاک الهی، پیامهای آسمانی را باور دارند و عالمان دین را به عنوان مفسران و مترجمان و پاسبانان امانت آسمانی و سخن خدا می شناسند. ازاین رو، روحانیت شیعه، همیشه قدرتی الهی و مردمی بوده اند که با عنایت الهی و حمایت مردمی، قدرت های استبدادی و استعماری و صاحبان زر و زور را در دنیای اسلام مهار کرده و با شیوههای گوناگون، مظلومان را از چنگ ظالمان رها بخشید ه اند.امروزه روشن شده است که اگر توانایی رسانه در جامعه پذیری، بالا باشد، می تواند افکار و خواسته های خود را در طیفهای گوناگون، به جامعه منتقل کند و بهره های خوبی به دست آورد و آن نیرو نیز میتواند محور دگرگونی های جامعه باشد.
در این میان، شایسته است از این ظرفیت بهره بریم و با توجه به سال 1391 که سال «تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی» است، اندیشه و تجربه های ارزشمند مقام معظم رهبری را برای نسل جدید ترسیم کنیم.
ازاین رو، این اثر تلاشی است برای معرفی نقش عالمان دینی و نخبگانی که با عمل خود، در راه استقلال جامعه اسلامی گام برداشته اند. نگارش حاضر در فرصتی اندک توسط پژوهشگران ارجمند آقایان سیدعلی محمّدی متکازینی و سیدمحمدحسین حسینی هرندی فراهم آمده است.امید است دست مایه ای برای برنامه سازان رسانه ملی باشد.
...... ادامه مطلب ...
نوشتار نورانی و مبارک و ارزشمندی که در پیش روی دارید، تنها برخی از «الگوهای رفتاری» آن یگانه بشریّت،
باب علم نبیّ،
پدر بزرگوار امامان معصوم علیهم السلام، تنها مدافع پیامبر صلی الله علیه وآله وسلم به هنگام بعثت و دوران طاقت فرسای هجرت، و جنگ ها و یورش های پیاپی قریش، و نابود کننده خط کفر و شرک و نفاق پنهان، اوّل حافظ و جامع قرآن، و قرآن مجسّم، حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام است. که همواره با قرآن بود، و با قرآن زیست و از قرآن گفت، و تا بهشت جاویدان، در کنار چشمه کوثر و پیامبر صلی الله علیه وآله وسلم، وحدتشان جاودانه است.مباحث ارزشمند آن در حال تکامل و گسترش است،نورانی است،نورِ نور است،عطر آگین از جذبه های عرفانی وشناخت و حضور است
...... ادامه مطلب ...
مقاله «جهانی سازی، عدالت اقتصادی و مهدویت» در پی آن است تا اثبات کند نهادها و سازکارهای نظام اقتصادی سرمایه داری جهانی به سرکردگی ایالات متحده آمریکا نتنها عدالت اقتصادی به ارمغان نمی آورد، بلکه جهان را پر از ظلم، تبعیض، فقر و نابرابری بیش از پیش خواهد کرد و پارادایم مرسوم کنونی بازار آزاد سرمایه داری، علیرغم تاخت و تازهای کنونی خود سرانجام مفتضح خواهد شد و مردم جهان امید خود را به این پارادیم برای بهبودی اوضاع از دست خواهند داد و پارادایم جدیدی که یکی از موضوعات اصلیش تبیین عدالت جدید است، به منصه ظهور خواهد رسید. این پیام امید بخش که از آن قرآن کریم و روایت می باشد، مهدویت همان پارادایم جدید است.شاخص های عدالت اقتصادی مهدوی عبارتند از: رشد اقتصادی پایدار، حذف فقر، کاهش مداوم نابرابری ها و آموزه کفایت در مصرف. با استفاده از این شاخص ها که از آیات و روایات بدست آمده اند: اولا جهانی سازی سرمایه داری سالارانه به نقد کشیده شده، ثانیا گفته شد که در شرایط حساس کنونی تنها راه حفظ نظام اجتماعی- فرهنگی اسلامی ایران راهبرد رشد عادلانه است که هدفش دسترسی به شاخص های عدالت اقتصادی مهدوی در سطح ملی می باشد و نهایتا وفاق ملی بر این شاخص ها رمز موفقیت جمهوری اسلامی ایران در اجرای عدالت اقتصادی می باشد.
...... ادامه مطلب ...
در جهان معاصر، سازمان ها رکن اصلی جوامع هستند و شرایط مختلف زمانی و مکانی ، و نیز نیازهای گوناگون انسان ها، باعث ظهور و گسترش روز افزون سازمان ها و مؤ سسات مختلف شده اند. سازمان های مختلف تقریبا در تمام شئون زندگی انسان امروزی ، از هنگام تولد تا مرگ تاءثیر گذار هستند. بدیهی اس که سازمان آن گاه می تواند در به انجام رساندن ماموریت ها و رسیدن به اهداف خود موفق گردد که مدیرانی توانمند و کار آمد زمام امور آن را به دست داشته باشند؛ چرا که مدیریت مهم ترین عامل در تداوم حیات و استمرار موفقیت سازمان بوده و نقشی بسیار مهم و حیاتی در رشد، بالندگی و پیشرفت سازمان بر عهده دارد.از سوی دیگر، در موفقیت و اثر بخشی مدیریت عوامل گوناگونی تاءثیر گذارند که فرهنگ یکی از مهم ترین آن هاست . عوامل مختلف فرهنگی ، تاءثیر عمیق و انکار پذیری در مدیریت و ساخت های گوناگون آن دارند، و در پی ریزی نظام مدیریت مناسب برای سازمان ها در جوامع مختلف ، با فرهنگ های متفاوت ، توجه به عامل مهم فرهنگ و تفاوت های فرهنگی ، امری ضروری و اجتناب ناپذیر می نماید. به این نکته نیز باید توجه داشت که اگر چه اصول سازمانی ناظر بر ساختار و فن آوری در فرهنگ ها و ملل مختلف ، تا حدودی به هم شبیه هستند؛ اما اختلافات ملی و منطقه ای در کارکردهای مدیریت همچنان تاءثیر گذار بوده و تاءثیر فرهنگ بر عملکرد و رفتار افراد، در محیطهای کاری به وضوح مشاهده می شود.در اواخر دهه 1960 میلادی ، هاف استد 1 مطالعات و تحقیقاتی را با هدف اثبات نقش و تاءثیر تفاوت های فرهنگی بر مدیریت انجام داد. این تحقیقات بعد از او پی گیری و دنبال شد. یافته اصلی مطالعات هاف استد گویای آن است که سازمان ها به شدت تحت تاءثیر فرهنگ هستند؛ به گونه ای که تاءثیر فرهنگ در سازمان ، از تاءثیر گذاری تاءثیر قرار می دهد.
......
ادامه مطلب ...چطور می توان در درس خواندن موفق شد؟نمی توانم درسهایم را حفظ کنم، هر چه می خوانم حفظ نمی شوم.علت چیست؟
در مورد آینده ی تحصیلی خود، بسیار نگران هستم و احساس یأس می کنم.در برخی از موارد که مسایلی را با دست اندرکاران مدرسه مطرح می کنیم با کم کردن نمره ی انضباط مواجه می شویم و به خاطر این که به ما شخصیت نمی دهند، به آنها اعتماد نداریم.عدم هماهنگی اخلاقی نیز با سایر افراد دارد. چه کنم؟
ای کاش در مدرسه ما به همان اندازه که به تعلیم و آموزش بچه ها اهمیت داده می شد،به مسایل پرورشی نیز توجه می کردند.فقط آموزش که به درد ما نمی خورد.ما از نظر اخلاقی هم باید پیشرفت کنیم. نقش مدرسه خلاصه ی تعدادی از نامه های نوجوانان راهنمایی و دبیرستانی را ملاحظه کردید. دانش آموزانی که امیدهای فردای جامعه اند، خود امید می جویند و آنهایی که در دو بُعد تعهد و تخصص اجتماع را باید خودکفا کنند، در هر دو زمینه مشکلاتی دارند.ازآنجایی که کشور ما یکی از جوانترین جوامع دنیاست و در آن بیش از 20 میلیون نوجوان و جوان وجود دارد که بخش عظیمی از این جمعیت کثیر درمدارس راهنمایی و دبیرستانها تحصیل می کنند، لذا می توان گفت که بهترین موقعیتی که می شود با نوجوانان ارتباط منسجم و منظمی برقرار کرد، از طریق دستگاه تعلیم و تربیت است.به ویژه این که بهترین سالهای عمرشان را در مدارس می گذرانند.اگر این واقعیت را بپذیریم که غالب خانواده ها برنامه ای برای تربیت و پرورش فرزندان خود ندارند و به طور تصادفی و بی نقشه با فرزندان خود برخورد می کنند، اهمیت دستگاه تعلیم و تربیت و مدرسه در این دوران آشکار می شود. نگرش نوجوان به مدرسه نوجوان چه نوع تلقی و برداشتی از مدرسه دارد؟ و احساس او نسبت به این موضوع چیست؟
دوره ی نوجوانی،زمانی آغاز می شود که نوجوان دوره ی دبستان ابتدایی را پشت سر گذاشته و دوره ی راهنمایی را شروع می کند و این به معنای آن است که به مدت پنج الی شش سال، تجربیاتی را در مدرسه به دست آورده است. لذا نگرش آنان به مدرسه، متأثر از تجربیات دوره ی ابتدایی می باشد و در مقطع راهنمایی، نگرش آنان تا حدودی متعادل می شود.
...... ادامه مطلب ...
دانشمندان ایران بنیانگذار علوم هستند.
در دنیای امروز که از دید سیاسی و اقتصادی، بزرگترین دوران پرغوغا و هیاهوی تاریخ و عصر رنج آفرین و قرن عصیانها به شمار میرود و از یک سو جنگها و ننگها و فریب سازی و حقه بازی و دروغ پردازی در سر لوحهی حیات دولتها و برنامهی صلح دوستان بشری قرار گرفته، به طوری که روان و اعصاب انسانها و آرامش خاطر آنها را همه روزه تهدید میکند و از سوی دیگر، پروندهی زندگانی اکثریت مردم، در دادگاه فشار اقتصادیات، تحت بررسی و پیگرد زمان بوده و همه را در تلاش معاش مجبور ساخته است، از رهگذر دیگر سیاست برده گیری استعمار جدید برای زندانی ساختن اندیشهها، بلکه ترور افکار، شاهکارهایی به کار انداخته که گروهی را سرگرم مطالعه داستانها و مجلات عشقی و سکسی و گروه دیگری را سرمست پیمانههای خردزدای ویسکی و عدهای را دلباختهی فیلمهای رهزنان حیات و فرهنگ نموده، افکار و اندیشه تودههای بسیار دیگری را در بست، مسحور و مقهور صفحات و نغمات موسیقی قرار داده تا آنجایی که لانه و کاشانه و سیاست بیگانه را فراموش کردهاند.در چنین زمانی، اگر کتابی منتشر شود که اصولا بر خلاف تمایلات و مسیر اجتماعی اکثریت مردم باشد و در هر چاپ به اندک وقت نسخههای آن نایاب و یا به چند برابر قیمت اصلی فروش رود، برای ما این استقبال بینظیر، از نظر درک حقایق زندگی، امید و نومیدی است، چرا که با همه سیاستهای ضد اخلاقی و معنوی، هنوز روح تحقیق و اندیشه و آزاد فکری در این سامان، حیات خردمندانه خود را از دست نداده و اگر از طرف دانشوران و میهن دوستان روحیهها و روانها تقویت شود، ملت پژوهشگر ما میتواند در برابر ملل متفکر و مبتکر باز هم خودنمایی کرده بلکه با یک درجه ارتقاء فکر، در مبانی مختلف علمی به رهبری دیگران هم قیام نماید.برای ما ایرانیان موجب ارزش و افتخار است که در بسیاری ازمنه پرچمدار دانش و پیشرفتهای علمی و فکری بوده و حتی میتوان ادعا کنیم، قسمتهای شگرفی از زیربنای کاخهای دانش بشری، به دست ما ایجاد و استوار گردیده و همین جامعهی خرد پژوه ما بوده که امثال بوعلی سینا را که به قول محققان اروپایی پدر دانش زمان بوده است، به دنیای شرق و غرب تحویل دادهایم، همین ما بودهایم که در اغلب علوم و صنایع و هنرهای حقیقی، تا مرحله استادی رهنمای ملل دیگر بودهایم، در اینجا ذکر یک به یک رشتههای علمی دانشمندان ما از عهده بحث در این کتاب خارج است، کسانی که بیشتر مایلند به تاریخ پر افتخار علمی ایران پی برند باید به کتب ایرانشناسی و نوشتههای بعضی از محققین و مستشرقین رجوع کرده تا به خوبی بدانند علماء و دانشمندان ایرانی چگونه در بیشتر مراحل فرهنگی پایه گذار حتی علوم جدید بودهاند و به خصوص در علم پزشکی سهم بسیار پر ارزش و مقام اول را دارا هستند. هم اکنون ما وارث همان استعداد هستیم که اگر در هر زمان تحت رهبری صحیح قرار گیریم، باز در همین روز و فردای این روز میتوانیم از نظر استعداد و لیاقت فکری، مردان فکور و دانشمندی به دنیا ارائه دهیم که بر افتخار خود و این کشور باستانی بیفزاییم.
...... ادامه مطلب ...
شخص و شخصیت
موضوع این اثر، آسیب شناسی شخصیت و محبوبیت زن؛ با تأکید بر رفتار ناهنجار بدحجابی و لاقیدی است؛ یعنی سهل انگاری در باره ی حجاب و بی اعتنایی به حدود و مرزهای آن، که خداوند متعال بر اساس فطرت برا ی حفظ کیان شخصیت و تزلزل مقام معشوقه بودن وی دارد. اما پیش از ورود به این مقوله و بررسی جنبه های مختلف آن، لازم است ابتدا اندکی در باره ی شخص و شخصیت به بحث بپردازیم.انسان دارای شخص و نیز شخصیت است: شخص آدمی همان جسم و خصوصیات و شمایل ظاهری اوست، اما شخصیت انسان روح و مجموعه صفات و ملکات روحی و روانی است. شخص آدمی در رحم ساخته می شود و انسان در شکل گیری آن اختیاری ندارد: «هُو الّذی یُصوِّرکم فی الاَرحامِ کَیف یشاءُ»
اما شخصیت انسان در رحِم دنیا تکّون پیدا می کند و آدمی در سازندگی و رشد یا تباهی و انحطاط آن مؤثر است و درچگونگی شکل گیری آن اختیار دارد. سمت حرکت و مقصد جسم و شخص، روح و شخصیت نیز با یکدیگر فرق می کند: شخص انسان، مادی است و همواره متمایل به مادیات و تغذیه از آنهاست، اما شخصیت و روح، ملکوتی است و پیوسته تمایل به معنویات و بهره وری از آنها دارد.کودک، زندگی نباتی و حیوانی دارد و انسانیت و اعتلای شخصیت او بالقوه است؛ یعنی بذرو استعداد انسانیت در نهاد او کاشته شده است که درصورت وجود شرایط مساعد محیطی و تربیتی شکوفا گشته و به فعلیت می رسد، ولی اگر در شرایط نامطلوب قرار گرفت نه تنها آن استعدادهای انسانی شکوفا نمی گردد بلکه چه بسا روح انسانی او مسخ گشته و به حیوانیت تبدیل می گردد؛ یعنی به صورت، انسان ولی به سیرت، حیوان است.از این جا روشن می گردد که فرق بین انسان وحیوان این است که حیوان در موقع تولد حیوانیتش بالفعل و در همان حال است و حقیقت او همان است که آفریده شده است، اما انسان در هنگام تولد حامل استعداد انسانیت و علّوِ شخصیت است ولی از انسانیت بالفعل و مشهود برخوردار نیست، اگر ارزش های والای انسانی و الهی در او شکوفا گشت و به فعلیت رسید، به مقام شامخ انسانیت مفتخر می گردد و این مقام، همان است که ملائکه بر آن سجده کردند.بنابراین، امتیاز انسان از حیوان به همان شخصیت انسانی و الهی اوست و همین شخصیت الهی انسان است که ضامن پای بندی به تعهدات و مسئولیت ها و رعایت حقوق دیگران است و اگر انسانیت در او رشد نکند و از شخصیت والای انسانی برخوردار نگردد دچار خسارت عظیمی شده که در موقع مرگ و در عالم قبر و قیامت خود را نشان می دهد و حسرت و پشیمانی غیر قابل توصیفی او را فرا خواهد گرفت
...... ادامه مطلب ...
تاریخچه روانشناسی سازمانی
قبل از سال 1900 حتی نامی از روانشناسی سازمانی وجود نداشت. تا اینکه روانشناسی به نام برایان مقالهای در این باره که چگونه تلگرافچیهای حرفهای مهارت خود را در زمینه فرستادن و گرفتن پیام توسعه دهند، انتشار داد. چند سال بعد در سال 1904 مطالعه روانشناختی تحت عنوان فعالیتها و کنشهای بهم پیوسته که در زندگی روزانه آشکار میشود، انجام گرفت که گامهای آغازین در مطالعات مربوط به حوزه روانشناسی سازمانی بود. سه شخص به عنوان پدران بنیان گذار روانشناسی سازمانی شناخته شدهاند که هر چند بطور مستقل کار کردهاند، ولی در اصل آنها آشکارا همپوشی داشته است. والتر دلیل اسکات به عنوان یک روانشناس بر این نکته تأکید داشت که رهبران مؤسسات بازرگانی در تبلیغات خود نیاز به کاربرد علم روانشناسی دارند. فردریک تیلور ارزش طراحی مجدد شرایط کاری را برای دستیابی به بازده والتر برای کارخانه و دستمزدی بهتر را برای کارگران محقق ساخت. هوگو مونستربرگ یک روانشناس آلمانی یا آموزش آکادمیک سنتتی بود. او به کاربرد روشهای سنتی روانشناسی به مشکلات عملی صنعت علاقمند بود. او در کتاب خود گزینش کارکنان ، طراحی شرایط کار و کاربرد روانشناسی فروش را مورد بحث قرار داده است. بعد از جنگ جهانی اول و دوم روانشناسی سازمانی توسعه بیشتری پیدا کرد و قلمرو تخصصی خود را وسعت داد.
استخدام و گزینش کارکنان
استخدام و گزینش کارکنان برای محیطهای کاری ، ادارات ، سازمانها ، کارخانجات و … حائز اهمیت فراوانی است. نیازهای یک سازمان ، تواناییها و قدرتهای لازم برای احراز یک وظیفه و شغل انتخاب افراد مناسب طراحی میسازد. روانشناسی سازمانی در بررسی ویژگیهای افراد مفید برای احراز یک شغل نقش اساسی دارند.
...... ادامه مطلب ...
یکی از اصول پایه در طراحی معماری شناخت و تجربه و تحلیل ابعـاد مختلـف طـرح اسـت. دراین رهگذر مبانی اصلی از جمله نوع عملکرد ارتباطات محیطی، اجزای تشکیل دهنـده طـرح شناخته میشوند. حاصل این بررسیها مواد و اطلاعاتی را بدست میدهد که پیش پـروژه نـام میگیرد. پیش پروژه گرچه به سبب محدودیت خاص خود قادر به مشخص کردن تمام اجزای یک طرح نیست اما درعین حال زمینـه تحقیقـات را بـه شـکل گستردهای فـراهم میآورد. کارکرد اصلی مطالعات یاد شده آن است که طراح را در جهت یابی و رسیدن به نتیجه مطلـوب که عبارتند از: برخورد صحیح ومنطقی با نیازهای طرح است، یاری میدهد و در ضمن نه تنها محدودیتی برای طراحی و خلاقیت طراح ایجاد نمیکند، بلکه دامنه بسـیار وسـیع از متغیرهـا وراه حلها را مطـرح میسازد و اسـباب انعطـاف پـذیری بیشـتر طـرح در شـرایط محیطـی و عملکردی آن را فراهم میآورد. به این ترتیب مشخص میشود کـه پـیش پـروژه صرفاً یـک کتاب راهنمای حاوی طرحهای از پیش داده شده نیست بلکه ارائه دهنده راه حلها ودرواقـع حاصل تجربیات است که به کمک آنها استانداردهای مورد نظر بدست میآید. با توجه به ارزشهای فوق از تحقیقات انجام شده درزمینه های مختلف طراحی معماری که هم اکنون در برخی از کشورها از جمله ایتالیا به عنـوان تحقیقـات مرجـع اهـل فـن قرارمـی گیـرد استفاده شده است. اساساً بخشی از برنامه تحقیقاتی پروژه ساختمانهای دانشگاهی، مطالعاتی است کـه بـه شـرح فضاهای کارآمد تیپ یا نمونه میپردازد. هدف اصـلی مشـخص کـردن ابـزار عملـی و ضـوابط اجرای مورد نیاز جهت طراحی و اجرای پروژه ساختمان دانشگاهی است.
...... ادامه مطلب ...
-1 هدف بهسازی و مقاوم سازی لرزهای
از مهمترین اهداف بهسازی و مقاوم سازی لرزهای تحقق موارد زیر است؛ أ- تأمین مقاومت در برابر زلزلههای خفیف بدون هیچگونه آسیب
ب- تأمین مقاومت در برابر زلزلههای متوسط بدون هیچگونه آسیب سازهای، ولی احتمال برخـی خسارتهای غیر سازهای وجود دارد
ج- تأمین مقاومت در برابر زلزلههای شدیدی که در محل سازه قبلاً رخ داده یـا قابلیـت وقـوع دارد، بـدون فروریزی، ولی احتمال برخی خسارتهای سازهای و غیر سازهای وجود دارد.
-2 گامهای کلی و ویژه در فرآیند بهسازی و مقاومسازی
-1-2 گامهای کلی
این گامها برای کلیه ساختمانها اعم از فولادی، بتنی و مصالح بنایی قابل اعمال است و بیشتر جنبه عمومی یا کلی داشته و بههیچ نوع از انواع ساختمانها اختصاص ندارد. تقسیمبندی کلی این گامها بهشرح زیر است:
أ- مبانی بهسازی و مقاومسازی و تعیین سطوح عملکرد ب- مبانی و روشهای تحلیل ج- روشهای مقاوم سازی در این قسمت با این فرض که خواننده گرامی با گامهای کلی آشنایی کامـل و وسـیع دارد، ضـرورتی بـرای طـرح مجدد و مشروح آنها وجود ندارد، لیکن مختصراً به برخی از اجزای آنها به عنوان یادآوری اشاره میشود.
...... ادامه مطلب ...
امروزه انرژی الکتریکی به عنوان بخش جدای ناشدنی از زندگی بشری مهمتـرین نقـش را در چرخـه صـنعت جهـانی بـر عهده دارد در واقع میتوان گقت امروزه صنعت برق به عنوان یکی از شاخصهای مهم توسعه اقتصادی، اجتمـاعی و فرهنگی به شمار میآید. از مزایای انرژی الکتریکی نسبت به سایر انواع انرژیها میتوان به موارد زیر اشاره کرد
-1 ایجاد آاودگی کمتر در محیط زیست
-2 انرژی الکتریکی به سهولت به سایر فرمهای انرژی تبدیل میشود
-3 انتقال انرژی الکتریکی نسبتاً آسان است
-4 انرژی الکتریکی دارای طیف وسیع کاربردی است
...... ادامه مطلب ...